יום שבת, 13 במאי 2017

פסטיבל חגיגות 50 שנה לאיחוד ירושלים - מעלית הזמן והעיר העתיקה

לרגל יום ירושלים הקרוב שיציין 50 שנה לאיחוד העיר ולכבוד חגיגות 50 שנה לאיחוד ירושלים, 
יצאנו בלוגרים ועיתונאים לסיור ולאטרקציות חדשות בירושלים.
החברה לשיקום ופיתוח הרובע היהודי בירושלים פתחה השבוע יחד עם שר השיכון והבינוי יואב גלנט את התערוכה "לגעת ברגע". תערוכה מרגשת שממחישה ומתעדת את הרגע של שחרור הכותל. אירוע מרגש ביותר, 
המלצה שלי: אתם חייבים להגיע עם כל המשפחה ולחוות את החוויה.
הקהל הרחב על כל גילאיו - הורים וילדים, גדולים וקטנים, סבים וסבתות עם הנכדים - מוזמן להגיע, לחוות, להיזכר, להתרגש יחד ולשמוע את סיפורם המיוחד של האנשים שהיו שם, שעיצבו את הזיכרון של כולנו.
התחלנו במעלית הזמן בירושלים, מסע אל סודות ירושלים, ו'אני ירושלים' על ההווה והעתיד של בירת ישראל. מסע רב חושי בזמן אל ההסטוריה של ירושלים, במות זזות, אפקטים מרכיבים, מסכי לד היקפיים בטכונולוגיה גבוהה, מיצג חוויתי שעושה סדר בהיסטוריה הארוכה והמורכבת של העיר ירושלים.
בכניסה דגם של הכותל והפתקים
מקבלים הסבר לפני הכניסה

המיצג הדו מימדי, שאורכו 30 דקות, לוקח את הצופה 3,000 שנה אחורה, למסע מרתק בזמן אל מעמקי האדמה של העיר ירושלים החל מימי בית ראשון דרך בית שני, חיי ישו ומוחמד, כובשי העיר, שחרור הכותל במלחמת ששת הימים ועד לימים אלו. בירושלים של פעם נפגש הצופה פנים אל פנים עם מלכי ישראל לאורך ההיסטוריה - שלמה המלך, ירמיהו המלך צדקיהו המלך ואחרים, לומד על התקופות השונות, זאת בשילוב צלילים ומראות מרגשים באמצעות חיישנים הגורמים לצופה לחוש כאילו ירד אל מעמקי ההיסטוריה של ירושלים והפך להיות חלק ממנה, לקינוח לוקח חיים טופול את הצופה יחד איתו לרחף מעל העיר ולחזות בירושלים העכשווית עם כל החידושים בה כפי שאנו מכירים אותה כיום. המיצג מוקרן במספר שפות: עברית, אנגלית, רוסית, צרפתית, ספרדית, גרמנית, איטלקית וסינית מנדרינית.
בין השחקנים המשתתפים במיצג: חיים טופול, דביר בנדק, צחי נוי, עמי סמולרצ'יק ונוספים.
אני ירושלים: במיצג דו מימדי זה שאורכו 25 דקות, מוזמן הצופה ליהנות ולחוות את הצלילים והריחות של העיר ירושלים, לקפוץ לרכבת הקלה, ליהנות מסיור בשוק מחנה יהודה, לצפות בעיר מלמעלה, ללמוד על ההיסטוריה של ירושלים ופסיפס האנשים והתרבויות הפועלים בה ולהכיר עולם שלם של תרבות, מחול, מדיה, תפילה, קדושה ורגש באמצעים טכנולוגיים חדשניים ופורצי דרך. 'אני ירושלים' הוא מופע מולטימדיה מיוחד המחבר כל אחד לירושלים הפרטית שלו במטרה להראות לכולם שירושלים היא של כולם. בהפקת המופע משתתפים יפתח קליין שמלווה את הצופים במסע, ולהקת המחול של עידו תדמור. המיצג פותח באנגלית ועברית, במהלך המופע טקסטים כתובים באנגלית, עברית וערבית וקטעי קריינות בעברית ואנגלית עם כתוביות בהתאם.
עוד פרטים:
יום ירושלים במעלית הזמן בירושלים - שד' ממילא 
כניסה מגיל 5 ומעלה - בתיאום מראש בלבד
הטבה של 1+1 ברכישת כרטיס במחיר מלא.
עלות: 54 ₪ ברכישת כרטיס בקופת האתר. 46 ₪ לרוכשים דרך האתר
.
לפרטים נוספים: 02-6248381 או באתר www.time-elevator.co.il
 
ממשיכים לרובע היהודי המתחדש, לתערוכה חדשה בגן הארכיאולוגי מרכז דוידסון - לגעת ברגע - סמלים מעצבים זיכרון, נפתח מעבר חדש בין הקארדו לחורבה, הוצב פסיפס רביעי בפרויקט הפסיפסים נפתח מרכז מידע חדש לתייר נפתח אתר הנצחה מחודש ללוחמי תש"ח.
בגן הארכיאולוגי מרכז דוידסון שברובע היהודי, נפתחה תערוכה מרגשת במיוחד שמספרת על הרגע בו שוחרר הכותל למנעד רחב של קהלים - מבני דור שחרור ירושלים שראו וחוו את הרגע, לאלה שגדלו על הסיפור ההירואי ולדור הצעיר ממש.
התערוכה "לגעת ברגע" מספרת בצורה חווייתית ואינטראקטיבית את סיפורו של הרגע שהפך עם השנים לרגע של כולנו. אותם אייקונים תרבותיים, לאומיים ודתיים שהפכו את המעמד של שחרור הכותל לעצום ומשמעותי. 




במסגרת העבודה על התערוכה יצא בחודשים האחרונים, קול קורא לקהל הרחב לשלוח הצעות לפריטים ועדויות הקשורים לרגע איחוד העיר ירושלים. התקבלו מאות פניות שעברו סינון קפדני מתוכם נבחרו הסיפורים המרגשים ביותר הקשורים לנושא אותם ניתן למצוא בתערוכה.
בין הפריטים האותנטיים מרגע שחרור העיר המוצגים בתערוכה ניתן למצוא את השופר בו השתמש הרב שלמה גורן בכותל המערבי ברגע ההכרזה, העתק כתב ידה של נעמי שמר לשיר ירושלים של זהב, מפות הכניסה לעיר העתיקה בעת המלחמה באדיבות ארכיון צה"ל, פריטים מקוריים של לוחמים מתש"ח עם סיפורים מרגשים, קטעי הקול המקוריים של כתב קול ישראל כשהגיע לכותל, עיתוני היום שאחרי הרגע המרגש, פרוטוקולים מישיבת ממשלה שמראים איך תוכנן הרגע, קטעים מקוריים ומצולמים שתועדו בכניסה לעיר העתיקה בצבע ועוד. 
שלומית עצבה, אוצרת התערוכה : "מטרת התערוכה היא בעצם להנציח את הרגע הזה ששינה את המציאות של כולנו. הרגע של איחוד ירושלים לרגל ציון 50 שנה לאירוע. יש רגעים בודדים שנחרטים בזיכרון הלאומי, רגעים שלכל אדם בישראל יש תמונה ברורה איך נראה הרגע, פסקול מלווה וזיכרון אישי. רגע שחרור הכותל, כאשר מפקד חטיבת הצנחנים, אלוף משנה מוטה גור, הודיע בקשר כי הר הבית בידינו הוא רגע שכזה".





 קהל המבקרים בתערוכה מוזמן להוסיף לקיר 'הרגע שלי' את החוויה האישית שלו מרגע איחוד העיר ירושלים והגיעו גם מבקרים כדי לספר את הסיפור האישי שלהם, איפה הם היו ברגע איחוד העיר...





 מקשיבים לשר יואב גלנט




מעבר חדש בין הקארדו לבית כנסת החורבה החולף תחת קשת ביזנטית, המעבר התת קרקעי החדש, מחבר בין הקארדו לקומת הארכיאולוגיה המשומרת בבית הכנסת החורבה, בה מוצגות עתיקות מימי בית שני והתקופה הביזנטית. העוברים במעבר החדש נחשפים לקשת הביזנטית המקורית, אשר חיברה את מרכז העיר הביזנטית אל רחוב הקארדו. הקשת התגלתה במהלך העבודות לשיקום בית הכנסת "החורבה". הוצב הפסיפס הרביעי במסגרת פרויקט 'ירושלים של פסיפסים'. ירושלים של פסיפסים הינו פרויקט אמנותי המבוסס על ציוריו של האמן דודו הראל ברחבת הקארדו הסגור הממחיש את חיי השוק והמסחר בירושלים בתקופה הביזאנטית. לפני מספר ימים הוצב במקום הפסיפס הרביעי מתוך תשעת הפסיפסים המתוכננים פרויקט. פסיפס זה מציג חנות תבלינים ומצטרף לחנויות הבדים, החיות וכלי הזכוכית. המקום פתוח לקהל ללא תשלום


חזי רז מנהל מערך התיירות ברובע היהודי, לוקח אותנו לסיור והסברים


החברה לשיקום ופיתוח הרובע היהודי פתחה לאחרונה את מרכז ההסברה לתייר ברובע היהודי שהוקם באתר ארכיאולוגי הבריכה המדרגת". אתר זה שימש בימי בית שני כמקווה טהרה מרשים ובתקופה הביזנטית הועמק והוסב לבור מים גדול. באתר מוצגים לקהל פריטים ארכיאולוגיים שנמצאו ונחפרו ברחבי הרובע. במרכז ההסברה החדש מופעלים שירותי דואר תיירותי, מערכת מידע משוכללת לאתרי הרובע, שירותי איזי גייד ועמדות להטענת מכשירי סלולר. כמו כן משמש המקום כעמדה להפצה ומכירה של עזרי הדרכה, ספרים ומפות טיולים בעיר העתיקה בירושלים. 











 אתר הנצחה מחודש ללוחמי קרבות תש"ח. האתר המחודש והמשודרג להנצחת הנופלים בתש"ח מאחד בתוכו את מוזיאון לבד על החומות שהיה מוצב בקרדו וסיפר את סיפור נפילת הרובע בתש"ח וכולל מיצג היסטורי המתאר את הקרב האחרון על הרובע המבוסס על צילומיו של ג'ון פיליפס, צלם עיתונות אמריקאי שתיעד את עשרת הימים האחרונים של הקרבות ברובע במלחמת תש"ח. האתר הינו אתר פתוח לקהל הרחב וללא תשלום.







הגלויות שחולקו לחיילי צ.ה.ל כדי לשלוח למשפחות אותות חיים משדה הקרוב

לפרטים נוספים:
החברה לשיקום ופיתוח הרובע היהודי
טל. 02-6265906 או *4987
www.rova-yehudi.org.il/he


אין תגובות: