יום ראשון, 13 במרץ 2016

עלי גפן ועלי כרוב ממולאים


לתבשיל הזה אנחנו קוראים בכורדית: יָפְּרָךְ - עלי גפן ועלי כרוב ממולאים. התבשיל הזה מצריך קצת עבודה, אבל שווה, זה אוכל ביתי, טעים, משביע ומנחם.
יש לנו גפן בגינה, בעונה שהגפן פורחת, אני קוטפת עלים, חלק מכינה באותו זמן וחלק מקפיאה, כך שיש לי תמיד עלי גפן במקפיא. מידי פעם אני גם מקבלת מאמא שלי, כי גם היא קוטפת בעונה והרבה ומקפיאה.

ולמי שאין גפן, היום אפשר לקנות עלי גפן משומרים בכל סופר, מעדנייה ובשווקים. אני לא ניסיתי לכן לא יכולה להגיד את דעתי או אפילו איזה טעם יש לזה. אני חושבת שעלים טריים זה תמיד עדיף.
אפשר להכין את התבשיל יום קודם, להכניס למקרר ולבשל למחרת, אפשר גם להקפיא את הסיר כמו שהוא לפני הבישול וביום הבישול, להוציא, להפשיר ולבשל.
קצת קשה לי כאן לקבוע כמויות של גלי הגפן ועלי הכרוב, תקחו לכם את הכמויות שאתם צריכים בשביל המשפחה שלכם. אני הכנתי סיר בערך

ל- 9-10 נפשות.

מצרכים:


1. עלי גפן - מכניסים לקערה שופכים עליהם מים חמים לכמה דקות, סוחטים     בעדינות, מסדרים במסננת להגיר נוזלים
2. 1 כרוב מעט גדול.
3. 2 כוסות אורז שטוף ומסונן
4. 3 עגבניות חתוכות לקוביות קטנות
5. 4 בצלים ירוקים חתוכים לקוביות קטנות
6. 1/2 חבילה פטרוזיליה וכוסברה קצוצים
7. 1/2 כפית מכל תבלין: מלח, פפריקה, אבקת קארי
8. כמה שפחות להוסיף תבלינים למילוי, על מנת להרגיש את הטעם של עלי הגפן
9. 1/4 כוס שמן קנולה


הכנה:

1. לערבב בקערה: אורז, עגבניות, בצלים, שמן ותבלינים, להניח בצד
2. להרתיח בסיר גדול מים, כשרותח, להכניס את הכרוב לכמה דקות

3. 
לפרק את העלים עם שני מזלגות ולהוציא למסננת
4. לחתוך את החלק הקשה של העלים – לא לזרוק ולהכין חתיכות יפות למילוי
5. למלא את עלי הכרוב, לגלגל משני הצדדים ולסגור
6. למלא את עלי הגפן באותה הדרך, להשאיר קצת עלים לכיסוי
7. להניח בתחתית סיר מתאים את השאריות של עלי הכרוב
8. מעליהם לסדר את עלי הגפן ועלי הכרוב
9. יש כאלה ששמים בין השכבות, פרוסות של עגבניות, תנסו
10. לכסות בעלי גפן שהשארנו לכיסוי

הרוטב:

נכין את הרוטב שיכסה את עלי הגפן באותה קערה שהכנו את המילוי:
לשים 2-3 כוסות מים, המים צריכים להגיע ל-3/4 מהגובה של הסיר. להוסיף למים מיץ מלימון אחד, 1/2 כוס שמן, מעט מאוד מלח, לערבב ולטעום כדי להגיע לטעם שרוצים.
לשפוך מעל העלים ומסביב, להרתיח 10 דקות, להנמיך את האש ולבשל בסיר מכוסה, בערך שעה עד שהמים מתאדים. אם חסר מים, תוסיפו בצדדים.

בהגשה, להפוך על צלחת הגשה יפה ולהגיש
קצת צילומים על התהליך

 הכרוב לפני הכנסה לסיר עם המים הרותחים
 עלי הגפן לאחר שהוצאו מהסיר עם המים הרותחים
 בעזרת שני מזלגות מפרקים את העלים
 חותכים את החלק הקשה ומשאירים את החלקים הרכים
 החלקים הקשים מצד ימין יהיו בתחתית הסיר וגם לכיסוי מעל
 המילוי 
 עלי הגפן לפני הגלגול
 מקפלים משני הצדדים ומגלגלים

 עלי הגפן ועלי הכרוב ממולאים
 מסודרים בסיר
 הסיר מוכן לבישול מכוסה בעלי גפן וכרוב שהשארנו 
 הופכים את הסיר לצלחת הגשה



אין תגובות: