יום רביעי, 15 ביוני 2016

לילות רמאדאן בעיר טייבה

לקראת אירועי לילות רמאדאן של האוכלוסיה המוסלמית בארץ, הצטרפתי ביחד עם עיתונאים ובלוגרים לסיור חוויה תיירותית, תרבותית, קולינרית מעולם אחר.
הסיור נערך בדיוק אחרי הפיגוע במתחם שרונה, במחשבה ראשונה, חשבתי שלא מתאים לי ולא כדאי להגיע לאיזורים האלה, אבל במחשבה שנייה החלטתי שאני כן מצטרפת לסיור כי אני מאמינה שהדרך הנכונה בדו קיום היא במפגשים ובשיחות, אני בטוחה שיש אוכלוסיה גדולה שמשתוקקת לחיות בשלווה ובשלום ואסור לנו, למרות הכאב והצער, לתת למיעוט הקיצוני לשבש לנו את החיים.

את הסיורים יוזמת עמותת סיכוי. עמותת סיכוי היא ארגון משותף ליהודים וערבים, אזרחי המדינה, אשר נטלו על עצמם לקדם שוויון, בכל התחומים והרמות, בין האזרחים הערבים-פלסטינים והיהודים בישראל. העמותה פועלת משנת 1991 מול משרדי הממשלה, השלטון המקומי והציבור כדי לחולל שינוי מרחיק לכת במדיניות הממשלה כלפי האזרחים הערבים.
אירועי לילות רמאדן הם הזדמנות להכיר מקרוב את האוכלוסייה המוסלמית במדינת ישראל, להינות מסיורים חווייתיים ולמסע בין הטעמים והריחות בתקופה המיוחדת ביותר של השנה - הרמאדאן.
הסיורים יתקיימו בתאריכים שבין 9.6.16 - 5.7.16. אפשר להתעדכן באתר של עמותת סיכוי.
היום הופך ללילה והלילה ליום. החל משעות אחה"צ מתחילים בהכנות לארוחת סיום הצום, האיפטאר ועם רדת החשיכה שוברים המאמינים את הצום בארוחה גדולה וחגיגית.
אלה השעות שבהם מתעוררים הרחובות לחיים ומתמלאים בחוגגים רבים לאחר יום של צום ולקראת יום צום נוסף.
האירועים של לילות רמדאן מתחילים אחר הצהרים ומאפשרים הצצה לישוב שנמצא במהלך ההכנות לאיפטאר ועד לשעות שלאחר הסעודה.
הסיור שלנו היה בעיר טייבה, התחלנו את הסיור בעליה לתצפית מדהימה שבהר הזבל. התצפית צופה לאיזור השרון, יש שם פסל סביבתי מרהיב שנקרא "שופרות השלום", פסל עם חמישה שופרות שמסמל את חמשת חומשי התורה, חמש יסודות האיסלאם וחמשת הצבעים בנצרות. הושמעה לנו מוסיקה נעימה. 

 נפגשנו עם האומנים שיצרו את הפסל, עומרי מורג ואביטל גבע וקיבלנו הסבר על התהליך של בניית הפסל שהחלקים שלו הוכנו במפעל בקרני שומרון.
ממשיכים למסגד שכונתי עתיק בן למעלה מ-200 שנה שממש בתוכו נטוע עץ עתיק, קבלנו סקירה על מנהגי החודש והאיסלאם והסבר על המחרוב, חדר מלחמה שבו התקבלו החלטות גורליות.  
ממשיכים למרכז העיר ושמענו את הסיפור ההיסטורי של טייבה ועל הקשר שבין העיר לאריק שרון.
העיר טייבה, בעברית: טייב, טוב, התקשטה בפנסים מיוחדים ממש פסטיבל האור.
אנחנו בדרך לבנין העיריה, שם יקבל את פנינו ראש העיר, מר שעאע מנצור מסארווה, ביחד עם יו"ר מפעל הפיס עוזי דיין ונציג השגרירות האמריקאית, בדרך עברנו דרך דוכנים וחנויות שבהם מוכרים מאכלים ומיצים לקראת שבירת הצום. העיר ממש ריקה ממכוניות, התושבים ממהרים להגיע הביתה לארוחת האיפטאר, יש כאן ממש אווירה חגיגית.
לאחר הביקור בבניין העיריה, אנחנו מוזמנים לסעודת האיפטאר אצל משפחות אמין בטייבה, שם קבלה את פנינו היזמית הצעירה אמינה.
החצר הוכנה וקושטה, שולחנות מעוצבים עם אוכל ממיטב המסורת הערבית, עלי גפן, ממולאים, אורז עם צנוברים, בשרים, חומוס, פיתות, סלטים, קבבים והקינוחים סופגניות ספוגות בסירופ סוכר וטעימות מאוד, עטאייף ובשולחן נפרד מלא פירות העונה.

לאחר הארוחה צעדנו רגלית ברחובות המקושטים והמוארים לכיוון רמאדאן מרקט, ראש העיר הוא אשר יזם את הרמאדאן מרקט והוא הוקם בשכונה העתיקה בעיר העתיקה. נפתחו שם דוכני אוכל, בגדים, מתנות ועוד. בנוסף הופעלו משחקים לילדים. למרות השעה המאוחרת יחסית, תושבי העיר יוצאים לרחובות וחוגגים.
 במסגרת האירועים, הוזמנו לכאן שפים להעביר סדנאות, אנחנו נפגשנו עם השף שאול בן אדרת ופותנה ג'אבר שבישלו והצטלמו עם הקהל.
 

ראנדה חאג' יחיא חוטבא, מנהלת שותפה בפרוייקט הזה בעמותת סיכוי מזמינה את הציבור היהודי לבוא ולבקר בכפרים ובבערים ולחוות את החוויה היחודית הזו, שלא מוכרת לנו, להכיר את המנהגים ואת המורשת של העם המוסלמי. התיירות והאוכל מחברים בין אנשים.
נעם הורוביץ, מנכ"ל משותף לעמותת סיכוי רוצה לנצל את איזורי התיירות כדי שכולם ישמעו את הסיפורים המקומיים ושאנחנו היהודים והערבים נשב ביחד, זה יוצר גאווה, כי הערבים מעונינים להשמיע את הסיפור שלהם ואנחנו היהודים זוכים לשמוע את הסיפור מהמקור ולא דרך תקשורת.
כאמור הסיורים יתקיימו בתאריכים שבין 9.6.16 - 5.7.16. אפשר להתעדכן באתר של עמותת סיכוי.





אין תגובות: